Sok éven keresztül az egyenárammal való működtetés a
csúszógyűrű mellett az úszókotró berendezések emelőszerkezetének széles körben
alkalmazott meghajtása volt. A vektorszabályozás fejlesztése következtében
(földorientált szabályozás) most elkezdődött a frekvencia-átalakítóknál ezeknek
a meghajtásoknak a leváltása.
A majdnem karbantartás mentes váltakozó árammal működő rövidre
zárt forgórészű és nagyon magas a védelmű (IP55) motorokkal összekapcsolva
kihasználhatóak az egyenáramú motorok előnyei, anélkül, hogy azok hátrányait
átvennék.
A hidraulikus meghajtásokkal szemben a karbantartási költségek
lényegesen olcsóbbak és e mellett a kanalas lánckotróknál a környezetvédelem,
időnk egyik legsürgősebb problémája, nem elhanyagolható szerepet játszik a
meghajtási rendszer kérdésénél. A frekvencia-átalakító itt is alternatívát
ajánl, amely középtávon valóra fog válni.
Az emelők működtetése, különösen az úszókotró berendezésekben
való alkalmazása robusztus és megbízható meghajtást tesz szükségessé, melyek
funkciója még az ilyen berendezések sajátos környezeti feltételeinél is
biztosítva kell hogy legyen.
Ezért itt hosszú idő keresztül itt a csúszógyűrűs motort
alkalmazták standard meghajtásként. A berendezések kitermelési teljesítményével
szemben támasztott megnövekedett követelmények következtében nő az
emelőszerkezet meghajtásával szembeni követelmények. Magasabb és variábilisabb
sebességekre volt szükség, hogy a teljesítőképességet optimalizálják. Ehhez még
hozzájárult, hogy az üzemeltetők a növekedő energia-árak miatt üzemgazdasági
megfontolásokat is tesznek. Így kb. 1985-től a daruépítésben már régóta
alkalmazott egyenárammal működő meghajtásokat alkalmaznak az úszókotró
berendezéseknél is.
A csúszógyűrű-meghajtással szemben az egyenáram-meghajtás a
következő előnyöket mutatta:
-
a fordulatszám fokozatmentes változtatása
-
nagy fordulatszám állíthatóság
-
jó statikus és dinamikus szabályozhatóság
-
energiavisszacsatolás a süllyesztett- és fékező
üzemmódban
-
teljes forgatónyomaték az alsó fordulatszám
tartományban is
-
nincs kontaktus-kopás
-
nincsen indítási ellenállás
Ezeknek a meghajtásoknak a hátrányai:
-
alacsony védelem (IP23)
-
költséges szabályozó berendezések
-
a magas karbantartási igény miatt kiesés (kefekopás,
filtertisztítás)
-
az üzemeltetőknek akzeptálniuk kellett a csúszógyűrűs
meghajtásnál az alacsony indítónyomatékot
Míg az egyenáramú meghajtásnak sok
felhasználási területen a frekvencia- átalakító és az aszinkronmotor
kombinációjával már korán konkurenciája nőtt, ez csak a pulzusátalakítók
kifejlesztésével és különösen ezeknek az átalakítóknak a földorientált
szabályozásával gyakorolt hatást az úszókotró berendezések emelő- meghajtására.
Ezzel a szabályozással az
aszinkronmotoros frekvencia-átalakító egyenáramú meghajtással szemben még
fennálló hátrányait is kiküszöbölték. És nemcsak ezt – sok tekintetben a
frekvencia-átalakításos meghajtás az egyenáramú meghajtásnál még jobb is.
Ha itt a műszaki követelményeket
figyelembe veszik, akkor ezek:
-
többmotoros meghajtás további költség nélkül (a
hidraulikus markoló működtetésére)
-
magasabb fordulatszám-beállíthatóság
-
magasabb túlterhelhetőség
-
sokkal alacsonyabb visszaható erő igény
-
magasabb védelem (IP55)
-
kisebb felhullámzás az ellátó hálózatban
-
nincs szükség idegen szellőztetésre
Gazdasági szempontból nézve, a következő előnyök adódnak:
-
kevesebb karbantartás (a csapágyakon kívül nincsenek
kopó alkatrészek)
-
a motorok könnyebben beszerezhetők (szabvány motorok)
-
alacsonyabb üzemeltetési költség
-
a szabályozó berendezés és a motorok magasabb
teljesítménye
-
az alacsonyabb visszaható erő – igény miatt a legtöbb
esetben nincs szükség reakcióerő-kompenzáló berendezésre.
A következőkben leírt berendezésekben már 1990. óta
frekvencia-átalakítót alkalmaztak az úszókotróval történő kavicstermelésnél,
először közbenső áramkör átalakítót (I-átalakító), majd 1994-től
pulzusátalakítót (U-átalakító)alkalmaztak, mely utóbbi az új generációs,
vektorszabályozással és hálózatvisszatáplálással.
1.1 Úszókotró berendezés S.G. Willersinn kavicsbányája,
Fort Louis-ban
Az S.G. Willersinn 1973 óta üzemeltet a Fort Louisban lévő
kavicsbányájában a kavicstermeléshez egy dupla-úszókotróberendezést, melynek a
következő műszaki adatai vannak berendezésenként: (1. kép):
-
töltősúly 18 Mp
-
hidraulikus kanál, kanál
-
emelési sebesség 75 m/perc
-
emelőszerkezet-meghajtás 2 x 120 kW, csúszógyűrű
a nagyobbá váló baggermélységgel a berendezés továbbítási
teljesítménye már nem volt elegendő. Ezen kívül a teljes elektromos berendezés
rossz állapotban volt és fel kellett újítani, ennél a következő feltételeket
kellett teljesíteni:
-
a meglévő emelőszerkezet-meghajtás további
felhasználása
-
a meglévő kötéldobok további felhasználása
-
azonos továbbítási teljesítmény 30 %-kal nagyobb
baggermélységnél
-
azonos indítónyomaték, mint a meglévő csúszógyűrűs
motoroknál
-
alacsony karbantartási költségű motorok (nincsenek
csúszógyűrűk, szénkefék)
Ezek a követelmények korlátozás nélkül megvalósíthatók voltak
egy rövidre zárt forgórészű aszinkronmotor frekvenciaátalakítóval történő
összekapcsolásával. 1993. januárjában a Rohr cég megbízást kapott a berendezés
átalakítására.
Alkalmazásra került berendezésenként egy „áramkörök közötti
átalakító” 590 kVA teljesítménnyel, és 2 rövidre zárt forgórészű motor,
egyenként250 kW teljesítménnyel. (2. kép)
Ahhoz, hogy a nagyobb kiemelési mélységnél megtartsák a
továbbítási teljesítményt, az addigi 75 m/perces kiemelési sebességet meg
kellett emelni. Az átalakítás után a berendezés 95 m/perces kiemelési
sebességgel és 117 m/perces süllyesztési sebességgel üzemel.
Az üzemeltető szerint minkét berendezés a 1993. márciusa óta
hosszú üzemelési idő mellett hibamentesen üzemel, e mellett az úszókotrók
üzemeltetéséhez szükséges energiaköltsége a nagyobb motorteljesítmény és
magasabb továbbítási teljesítmény ellenére összességében nem növekedett.
A gyakorlatilag karbantartás mentes meghajtó motorok és a
frekvencia szabályozás következtében ütésmentes berendezés üzemelés (a
mechanika kímélése) emellett jelentős kihatással vannak a karbantartási
költségekre és a kopásra.
1.2. Eich-i
Kavicsmosó Üzem úszókotró berendezése
Readymix Kies GmbH
A Rohr cég ezt a berendezést 1991-ben prototípusként készítette és 1994. végéig a Waldsee-i Kavicsbányában saját maga üzemeltette (3. kép).
A hordsúly 14 t, a kanál
Ezen a berendezésen gyűjtöttek először tapasztalatokat a
fekvenciaátalakításos emelőberendezésekkel üzemeltetett úszókotrókkal
kapcsolatban, illetve értékelték ki azokat.
A ellensúly-rendszerrel kapcsolatban az energiaköltségeket egy
ugyanilyen továbbítási teljesítményű csúszógyűrűs motorral szemben jelentősen
csökkenteni lehetett.
Ugyanez vonatkozik a karbantartási költségekre és a kopásra. A
frekvenciaszabályozott emelőberendezésekkel kapcsolatban a Willersinn-i
Kavicsüzemnél szerzett jó tapasztalatok alapján (a Readymixnek ott részesedése
van) az úszókotró berendezést 1994. végén a Readymix megvásárolta az Eich-i
Kavicsmosó üzem részére, ott kissé átalakítva 1995. augusztusa óta működik. Az
előkészítő berendezéshez való anyagtovábbítás hidraulikusan történik. A nyers
kavicsot egy kavicstovábbító pumpán és egy úszó csővezetéken keresztül
közvetlenül a berendezésbe továbbítják.
1.2 Schüttler úszókotró berendezés, Rodgau-Niederroden
A Schüttler cég 1994. júniusában döntött egy új úszókotró
berendezés megvásárlása mellett, mellyel az akkor működőm 1978-as 16 tonnás
berendezést akarták leváltani. Az
alkalmazandó meghajtási technika többszöri tanácsadás után a frekvenciaszabályozás
javára dőlt el. Ehhez döntőek voltak ennek a technikának már a bevezetőben
bemutatott előnyei.
A kavicsüzem vezetői egy cső-úszókotró mellett döntöttek, melynek
a műszaki paraméterei a következők (4. kép):
-
hordsúly 30 Mp
-
hidraulikus kanál űrtartalma
-
emelési sebesség0-110 m/perc
-
ereszkedési sebesség 0-160 m/perc
-
baggermélység víz alatt
A vevő által megkívánt, a névleges nyomaték 2,6-szorosának max.
húzónyomatékával 2 db., egyenként 315 kW teljesítményű meghajtómotort és egy 1000 kVA teljesítményű
átalakítót szereltek be. Mindkét motort ezzel az átalakítóval hajtanak meg.
Ennél a berendezésnél került először alkalmazásra egy
cső-berendezésben egy vektorszabályozású pulzus-átalakító az emelőszerkezet
számára. Így az által a lehetőség által, hogy a súly 0 fordulatszámnál is
teljes forgatónyomatékkal biztonságban meg van tartva, a mechanikus
emelőszerkezet fékje tartófékként működik, a fékbetétek jelentős kopása már nem
adott.
A beépített, szabadon programozható technológia-szabályozók
által az olyan funkciók, mint a kiemelés súlytól függő szabályozása, a lógó
kötél felismerése és az emelés ismétlődése üres vagy majdnem üres kanálnál
drága külső berendezés nélkül megvalósítható.
Egy szintén beépített pulzus-inverter az üres kanál
leengedésénél és a fékezéseknél keletkező generátor teljesítményt vissza tudja
játszani a hálózatba, ami az energiaköltségek további csökkenésével jár. (5.
kép)
A berendezés irányítópultjába beépített operátor-panelen
keresztül az üzemeltető számára lehetővé válik az emelési- és süllyesztési
sebességek ésszerű határokon belül
történő egyéni beállítása. Ezzel a kiemelési ciklus optimalizálható és a berendezés
mechanikus kopása még tovább csökkenthető.
Az egy éves üzemeltetés után nyert tapasztalatok utólagosan
igazolják, hogy helyesen döntöttek e mellett a meghajtási rendszer mellett. A
jelentősen nagyobb kitermelési teljesítmény mellett – nagyobb kiemelési
mélységnél is – az üzemeltető szerint az energiaköltségek a régi berendezéséhez
képest valamivel csökkentek. Az egyenáramnál és a csúszógyűrűs motorénál
magasabb beszerzési ár néhány éven belül amortizálódik, minthogy az átalakító
kitűnő teljesítményfaktorának köszönhetően ennél a berendezésnél sem szükséges
visszaható-erő kompenzáló berendezés.